Identyfikacja cech przestrzeni, które mogą wspomagać integrację uczniów z autyzmem w szkołach podstawowych. Studium przypadków

Klaudyna Mentel, Zbyszko Bujniewicz, Luís Miguel Moreira Pinto

doi:10.37190/arc250107

Streszczenie

W szkołach zwiększa się liczba uczniów ze spektrum autyzmu. Uczniowie z autyzmem mogą potrzebować wsparcia terapeutycznego oraz odpowiedniego dostosowania środowiska szkolnego. Celem autorów artykułu była identyfikacja cech przestrzeni, które mogą mieć wpływ na funkcjonowanie uczniów ze spektrum autyzmu w szkole podstawowej.

W trakcie prac, na podstawie badań literatury przedmiotu, określono cechy przestrzeni, które mogą pozytywnie wpływać na uczniów ze spektrum. Do studium przypadków wybrano pięć szkół w duńskim systemie edukacji. Charakteryzuje się on wysokim współczynnikiem włączenia osób z autyzmem do klas specjalnych, nieintegracyjnych w ogólnodostępnych szkołach podstawowych. Kryterium wyboru obiektów zostało określone na podstawie danych międzynarodowego raportu European Agency for Special Needs and Inclusive Education.

Przedstawione studium przypadków pięciu wybranych duńskich szkół podstawowych pozwoliło zidentyfikować cechy przestrzeni, które mogą wspomagać integrację uczniów ze spektrum autyzmu. W wybranych projektach wprowadzono zasady, sekwencjonowanie z uwzględnieniem właściwości fizycznych stref oraz podziały przestrzeni służących różnym rodzajom aktywności społecznej.

Podgląd pełnego artykułu jest możliwy wyłącznie na większych ekranach.