Wprowadzanie ulic szkolnych: perspektywa uczenia maszynowego

Tomasz Dzieduszyński, Olga Czeranowska-Panufnik

doi:10.37190/arc250113

Streszczenie

Tematem artykułu są ulice szkolne, a zwłaszcza proces ich tworzenia z perspektywy uczenia maszynowego. Autorzy przedstawili w nim możliwości zastosowania generatywnych sieci przeciwstawnych typu GAN we wdrażaniu koncepcji zamknięcia ulic szkolnych, której celem jest poprawa bezpieczeństwa i zmniejszenie natężenia ruchu wokół szkół. Przeanalizowali programy ulic szkolnych na całym świecie, identyfikując powtarzające się wyzwania i proponując rozwiązania. Na podstawie analizy 51 skutecznych wdrożeń oraz nowej metody ekstrakcji cech miejskich opracowali model uczenia maszynowego, który wspomaga wybór potencjalnych lokalizacji ulic szkolnych. Tak przygotowane narzędzie ma służyć usprawnieniu procesu wyboru i zwiększeniu efektywności projektu przez lepsze dopasowanie do lokalnego kontekstu. Pomimo pewnych ograniczeń, takich jak trudność w odwzorowaniu wszystkich kontekstów przestrzennych, system dostarcza wartościowych wniosków dotyczących regulacji ruchu miejskiego. Badanie wypełnia lukę w literaturze naukowej i oferuje podejście oparte na danych do projektowania bezpieczniejszych przestrzeni miejskich.

Podgląd pełnego artykułu jest możliwy wyłącznie na większych ekranach.